Jaktprovsdebuten!

Så har vi då klarat av våra första jaktprovsstarter. Gårdagen vill jag helst bara glömma. Marwin var helt uppe i det blå och tyckte att man kan visst gå fot bredvid skytten. Fick honom i alla fall att sitta fot vid min sida efter lite tjat. Först var det en vattenmarkering. Han satt fint vid sidan ända tills han fick kommandot och simmade ut fint halva vägen där han vände och gjorde en lov för att sen simma ut och hämta anden. Domaren sa att det där gjorde han bara för att retas ;) Tog anden fint men sen på vägen in tog han om greppet gång på gång och anden var inte i så fint skick när den kom in, dvs knäckt :( Fick ändå testa att skicka på ett litet riktat sök men Marwin visste ju vart anden hans nyss hämtat låg så den tyckte han att det var en bra idé att hämta. Sen bröt domaren för vidare tävlan och det var lika bra det för Marwin var i en helt annan värld.

Inför dagens start hade jag tagit med en and och en kanin för att han skulle få apportera lite innan det var hans tur. Han hämtade både and och kanin utan några som helst problem. Sen var det då dags för oss att starta igen. Och nu märkte jag att Marwin var med mig för han hade ett fint fotgående fram till första station som var två enkelmarkeringar i vatten. Första markerade han bra och simmade snabbt ut och hämtade och idag var det inte en massa omtag på vägen in så den var hel och fin när den lämnats av i min hand. Den andra kastades i vasskanten och den hade han lite svårare för men löste den helt godkänt. Sen blev det en transportsträcka fram till söket med ett skott efter halva vägen. På söket tyckte jag att han sökte ok men vattnet drog en del så han var mycket ute i vattenkanten och letade fågel. Men han fick ändå rätt snabbt in tre fåglar innan han hittade en söt liten kanin ute i skogen som han tyckte kunde ligga kvar där :P Så då blev det ju viltvägran och domaren blev då tvungen att bryta provet för oss. Men jag fattar inte att han inte tog den, för det var ju inga problem med kaninen jag hade med mig och som vi tränade med. Men sen fick vi även göra enkeldirigeringen på land för domaren men Marwin var helt säker på att den låg i vattnet så han var ute i det och letade. Men med lite hjälp fick han in den också.

Helgen blev väl inte riktigt som jag väntat men nu har vi i alla fall startat på jaktprov och nu kommer vi att träna på inför nästa år. Blir ingen mer officiell start på prov i år men vi ska anmäla till goldenklubbens inofficiella i oktober.

Kommentarer
Postat av: Caroline o. Lukas

Asch det kan inte gå superbra alltid. Bara att lägga godbitarna i minnet och ha de som motivation inför kommande tävlingar :)

Busig han är som retas lite med dig..Kanske tyckte att det blev för spänd situation och försökte lätta upp den. Lukas busade med mig idag. Rulla sig i blåbärsriset mitt i viltspåret hör inte till vanligheter för honom. Tokstollar ;)

2010-08-23 @ 18:01:24
URL: http://busgolden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0