Jaktträning!

Igår kväll var jag iväg till Rödön och tränade jakt tillsammans med Helena & Cecilia. Vi tränade vid en liten mysig tjärn. Först gick vi igenom vad var och en ville göra. Jag ville ha enkelmarkeringar i närheten av vattnet och så bestämde vi att vi skulle lägga ut ett ganska långt men smalt sök för att försöka få ut hundarna på djupet.

Men först var det enkelmarkeringarna. Både Cecilia och jag ställde upp med våra hundar för att de ska lära sig att jobba med andra hundar närvarande. Först fick Marwin hämta två enkelmarkeringar och sen fick Cecilia's Gus hämta en och båda två skötte sig jättebra! Sen fick jag till uppgift att lägga ut söket. Försökte hitta lite dolda platser att lägga apporterna på så att de skulle få använda sina näsor. Marwin & Gus fick hämta varannan gång medans Helena's Pepper fick sitta passiv bredvid och titta på. Nyttig träning det också. Båda vovvarna jobbade på kanonbra med bra fart hela tiden. Tror nästan det är det bästa sök Marwin nånsin gjort för han jobbade verkligen hela tiden och hittade inte på något annat hyss. Stolt matte med andra ord =)

Sen ville Cecilia ha ett litet sök på vattnet och det är något Marwin aldrig gjort så det ville jag prova på. Helena var snäll och gick och la ut dom till oss och medans hon gjorde det så la vi även ut ett linjetag. Vi började med linjetaget. Först Gus och sen Marwin och båda spikade dom! Sen transport ner till vattnet för söket. Först fick Gus hämta två medans Marwin fick sitta passiv och titta. Sen var det då Marwin's tur och han förstod nog inte riktigt först vad det var meningen att han skulle göra för han drack och plaskade runt i vattnet. Men jag stod bara och väntade för att se om han kanske skulle få någon dummy i näsan och det gjorde han och då var han så duktig när han kom in. Så vid nästa skicka så visste han vad han skulle göra så nr 2 var snart inne. Men en sak som slog mig var att han brukar alltid droppa dummyn när han kommit till land och skaka sig men nu gjorde han inte det en enda gång utan kom in fint och lämnade i hand =)

Frode fick också jobba lite idag. Han skulle få en dubbelmarkering men det slog lite slint för matte så hon skickade redan när den första var kastad så han kom fram lagom till att nr 2 hade landat :P Men det var bara att göra om och göra rätt. Och Frode tyckte att det var så kul att han måste busskälla lite på Cecilia när han skulle hämta den andra =) En riktig pajas är vad han är!

Kommentarer
Postat av: Ida & Biff

Duktiga Marwin! Han är ju så jäkla duktig ( även om han tycker om att jävlas ibland ;))

Jag och biff hänger gärna på o tränar nån dag!

2010-08-24 @ 11:57:44
URL: http://biffman.blogg.se/
Postat av: Caroline o. Lukas

Tack så mycket för grattiset :)

2010-08-29 @ 15:47:58
URL: http://busgolden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0